Vaccinaties bij jouw konijn

Het vaccineren van je konijn is geen overbodige luxe. Er zijn 2 ziektes die frequent voorkomen: Myxomatose en RHD. Deze virussen zijn dodelijk en verspreiden zich enorm snel. Wanneer je konijn hiermee besmet is, overleeft hij/zij het hoogstwaarschijnlijk niet.

Wat houden Myxomatose en RHD juist in?

1. Myxomatose

Myxomatose is een ernstige ziekte waar je konijn zeer ziek van is. De meeste overleven deze ziekte jammer genoeg niet. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een pokkenvirus.

Hoe kan mijn konijn besmet raken?

Deze ziekte wordt overgebracht door stekende insecten zoals muggen en de konijnenvlo. Het is dus perfect mogelijk dat jouw konijn besmet wordt zonder in contact te komen met andere konijnen. Een konijn dat 's nachts binnen zit en overdag buiten in een ren, heeft dus ook kans om besmet te raken. Konijnen onderling kunnen elkaar ook besmetten.

Wat zijn de symptomen?

- Oog-, en neusvloei,
- verminderde eetlust,
- zwelling en/of knobbels aan de neus, ogen en geslachtsdelen,
- koorts,
- sterfte.

Kan Myxomatose behandeld worden?

Bij dit virus is de boodschap: beter voorkomen dan genezen. Eens ze besmet zijn is de kans klein dat ze erdoor komen. Gelukkig bestaat er een vaccin dat jouw konijn hiertegen beschermt! Dit is een vaccin dat jaarlijks herhaald moet worden.

Wat als mijn konijn Myxomatose heeft?

Neem dan onmiddellijk contact op met je dierenarts. Zonder jouw konijn ook onmiddellijk af van de andere konijnen. Het virus zelf kunnen we niet doden, de behandeling bestaat erin het konijn zo goed mogelijk te ondersteunen, zodat het de tijd krijgt om zelf immuniteit op te bouwen tegen het virus.

Hoe kunnen we dit doen?

- Zorg voor een ideale omgevingstemperatuur. Meestal moeten we verwarmen, in de zomer kan koelen ook nodig zijn

- Voorzie smakelijk, veilig en makkelijk verteerbaar voer. Witloof, venkel, paardenbloem, komkommer zijn voorbeelden van groenvoer dat zelfs een ziek konijn nog makkelijk kan eten en lekker vindt. Wanneer jouw konijn niet eet, dwangvoeder je hem/haar best.

- Bij de dierenarts zal, als het dier niet kan drinken, ook vocht toegediend worden.

- Pijnstilling en ontstekingsremmer om de zwellingen wat te verminderen, maar ook om het comfort van het diertje te bevorderen, worden standaard gegeven. Meestal zal antibiotica ook nodig zijn, om bijkomende bacteriƫle infecties tegen te gaan.

- Medicatie om het maagdarmstelsel actief te houden kan ook nodig zijn. Konijnen zijn zeer gevoelig aan hun maagdarmstelsel en als ze wat minder eten, doen ze makkelijk een 'darmstilstand' ('ileus'). Dit is vaak fataal en moet dus vermeden worden.

- De huidwondes die ontstaan zijn door het virus moeten gereinigd en ontsmet worden.

2. RHD of 'Rabbit Haemorrhagic Disease type 1&2'

RHD is een ernstige ziekte met meestal een fatale afloop. Het wordt veroorzaakt door het Callicivirus.

Hoe kan mijn konijn besmet raken?

Het virus wordt door besmette konijnen uitgescheiden via urine, uitwerpselen en speeksel. Dit virus is zeer besmettelijk en kan gedurende enkele maanden overleven op voorwerpen of in een omgeving. Het is dus mogelijk dat jouw konijn besmet raakt door besmette kruiden of grassen die je gaat plukken in een veld. Ook muggen kunnen de ziekte overdragen.

Wat zijn de symptomen?

- Geen eetlust,
- bloederige neusvloei,
- koorts of net een te lage temperatuur,
- sterfte.

De ziekte gaat zodanig snel, dat we meestal zelfs helemaal geen symptomen zien, maar dat we het konijntje plots dood aantreffen.

Kan RHD behandeld worden?

Net zoals bij Myxomatose geldt de boodschap: beter voorkomen dan genezen. Eens ze besmet zijn is de kans klein dat ze erdoor komen. Vaak zijn we gewoon te laat, aangezien de ziekte zo snel evolueert. Gelukkig bestaat er een vaccin dat jouw konijn hiertegen beschermt! Dit is een vaccin dat jaarlijks herhaald moet worden.

Wat als mijn konijn RHD heeft?

Neem dan onmiddellijk contact op met je dierenarts. Zonder jouw konijn ook onmiddellijk af van de andere konijnen. Er bestaat echter geen behandeling maar er zijn wel enkele dingen die we kunnen doen om hun te ondersteunen. Dus net zoals bij myxomatose: het konijn proberen in leven te houden, zodat het zelf immuniteit kan opbouwen tegen het virus.

Het wordt dus sterk aangeraden om jouw konijn jaarlijks te vaccineren. Naast de vaccinatie kunnen we onderstaande tips nog opvolgen:

- Wanneer je een nieuw konijn verwelkomt zorg ervoor dat deze gevaccineerd is.
- Vermijd dat je konijn contact kan hebben met wilde konijnen. Zorg voor een goed afgesloten ren waar wilde konijnen niet bij kunnen.
- Geef geen zelf geplukte planten.
- Heb je een konijn met Myxomatose of RHD: ontsmet alles grondig! Was je kleren, reinig de drink- en eet kommetjes,...

Laat je gereinigd hok zeker 4 weken leeg staan tot er een nieuw konijn in komt.

Heeft u nog vragen omtrent het vaccineren van jouw konijn? Aarzel niet om ons te contacteren.

Team Cloots
0477/95.66.17